En av bransjene som har opplevd mest innovasjon de siste 20 årene, er nødt til å være bilbransjen.

Bare tenk tilbake et par tiår – folk flest var glade for å ha en bil som hadde nok plass til familien og en motor som fungerte. Bilprodusentene la til tilleggsutstyr som en grill i rustfritt stål og ratt med lær og kalte det for en «Premium»-utgave. Det tok til og med ganske lenge før aircondition ble standard. Kontrasten fra da, til nå, hvor bilene er langt mer avanserte og også tekniske, er stor. I dag er selvkjørende biler en realitet.

Det faktum at vi nå har all denne teknologien i bilene våre har medført et helt nytt fenomen: markedsplassen i bilen. Biler som selges i dag har i stadig større grad tilgang til internett, og et stort utvalg apper og hjelpemidler for å forbedre kjøreopplevelsen. Det har åpnet opp en stor markedsplass. Det gjør det mulig for sjåføren eller passasjerer å kjøpe produktene de trenger fra bilen. Hvor stort dette kan bli kan man bare tenke seg, og det estimeres at kjøp for rundt $17 milliarder vil bli gjort gjennom integrerte applikasjoner i biler innen 2025.

Dette er ikke noe man må vente på skal komme i nærmeste framtid – mesteparten av teknologien finnes allerede og er på plass i bilene alt nå. Interessant nok, siden bilen må være koblet til internett for at alt dette skal funke, har Tesla i Kina tatt ledelsen på underholdningsbiten. De som eier Tesla-biler i Kina vil snart kunne streame videoer og spille spill på touchskjermene i bilene sine. Bilprodusenten planlegger å la både sjåfør og passasjer spille spill som mahjong og til og med gratis casino spill i bilene sine. Selvfølgelig vil alt dette kun være tilgjengelig når bilen ikke er i bevegelse, for å ta vare på sikkerheten til alle som er i bilen.

Dette er bare et eksempel på hvordan internett vil kunne gjøre bilene til nye underholdningssteder, og også muliggjøre shopping fra bilen!

Virtuelle assistenter finnes i de fleste biler i dag, med mulighet til å synkronisere mot brukerens enheter for å gi en sømløs opplevelse både i og utenfor bilen. Markedsplasser i bilen vil bare ta det et skritt lengre, og bruke informasjonen som alt er tilgjengelig i brukerens profil til å anbefale kjøp. De integreres også mot bilens systemer for å gi personlig tilpassede oppdateringer. Så, teoretisk kan systemet varsle sjåføren om at det begynner å bli lite drivstoff, og så vise et kart med bensinstasjoner i nærheten.

Den kan også kommunisere med brukerens personlige assistent for å motta en handleliste, og så plassere en bestilling hos den faste dagligvarebutikken for å få varene hjemlevert når sjåføren ankommer huset. Mulighetene er uendelige, fra å reservere bord på restauranter til å betale for bompenger – markedsplasser i bilen kan gjøre svært mange ting mye enklere for sjåførene. Det finnes også prosjekter hvor bilen din blir en slags postkasse, slik at en pakke fra Amazon eller Komplett kan leveres til bilen din der den er parkert, i stedet for at du må hente den på posten. Det kan også gi deg mulighet til å bestille bilvask og sende informasjon om hvor bilen din står plassert.

Og som nevnt tidligere, teknologien for alt dette eksisterer allerede og er tilgjengelig i en del biler allerede nå. Derfor er det ikke et gigantisk framskritt som må til før bilprodusentene kan tilby en komplett markedsplass-tjeneste i bilene.